پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

۸۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ساختار آموزشی

آموزش پیش دبستانی جریان قانونمند و هدف‌داری از آموزش است که کودکان گروه های سنی 0 تا 72 ماهگی را شامل می شود.

در کشور ترکیه نیز این نوع از آموزش بعنوان یکی از شاخه های الحاقی نظام آموزشی عمومی مطرح می باشد.اکثر اینگونه مدارس بطور خصوصی اداره می شوند.هرچند که برخی به دولت وابسته هستند. عمده این مدارس در شهرهای بزرگ فعالیت داشته و نیازهای مادران شاغل را بر طرف می کنند.

اهداف دراز مدت آموزشی

1 پیشرفت فیزیکی،عقلانی و روحی کودکان

2 ایجاد آمادگی ورود به مقطع آموزش ابتدایی

3 ایجاد محیطی امن برای کودکانی که از خانواده‌‌هایی با شرایط نا مساعد آمد‌ه‌اند.

4 آموزش ترکی

  • ۰
  • ۰

مقدمه

آموزش و پرورش، کلید فتح آینده است و از دیر باز از آموزش و پرورش انتظار آن بوده که انسان های فردا را تربیت کند و نسل امروز را برای زندگی در جامعه ی فردا آماده سازد. بنابراین در هر دوره ضرورت ایجاب کرده تا برنامه ریزان و سیاست گذاران آموزشی، معلمان و مسوولان آموزش و پرورش کشور چین، الزامات و مقتضیات زندگی فردا را بشناسند تا بتوانند دا نش و بینش لازم را در کودکان و نوجوانان برای فعالیت در جامعه فردا پرورش دهند.

در دهه های گذشته، کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، با فراز و نشیب فراوانی در انجام رسالت اصلی آموزش و پرورش همچون توان بخشیدن به فرد فرد جامعه در جهت توسعه ی کامل استعدادها و نیز شناخت توانمندی های خلاق آنان کوشیده اند و این هد ف بر سایر اهداف، ارجحیت داشته است. حصول این هدف هر چند دشوار و طولانی است، اما در جهت بهتر زیستن امری ضروری به شمار می آید.

  • ۰
  • ۰

1- فقر فرهنگی والدین: هرچه والدین از فرهنگ و آموزش دور باشند فرزندان آنها از ادامه تحصیل بی علاقه تر خواهند بود.

2- مفاسد و بی بند و باری و سهل انگاری اخلاقی در خانواده: در هر خانواده ای که بجای ارزشهای دینی و مذهبی مفاسد اخلاقی حاکم باشد فرزندان آنها بیشتر از دیگران از تحصیل باز می مانند.

3- عادات سوء خانواده: که خانواده به فکر درس و تحصیل فرزندان نیست بلکه همواره دنبال مسائل غیر اخلاقی می رود.

4- معاشرت خانواده ها با افراد ناباب: یکی دیگر از بازمانده از تحصیل فرزندان معاشرت با خانواده های ناباب و بی بند و بار است.

5- اختلافات خانوادگی: والدین باید بخاطر جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان خود از ایجاد اختلاف در معرض دید فرزندان بکاهند وحتی الامکان خودداری نمایند.

6- بی حوصلگی پدر و مادر: گاهی فرزندان مشکلات درسی خودرا را از پدر ومادر سئوال می کنند اگر آنها بی حوصله باشند وپاسخ سئوال فرزندان را با دلگرمی ندهند فرزندان آنها از درس بیزار خواهند ش واگر والدین سواد ندارند آهارا راهنمایی کنند که مشکلات درسی رااز چه کسی سئوال نمایند

7- عدم شناخت از فرزندان وانتظار بیش از حد از انها: اولیاء باید خصوصیات رفتاری واخلاقی واستعدادهای فرزندان خودرا بشناسند واز تفاوتهای فردی آنها مطلع باشند وبیش از توانایی آنها از آنان انتظار نداشته باشند وهیچ وقت فرزندان خودرا با دیگران مقایسه نکنند مثلاً اگر توان فرزند آنها در درس ریاضی 14می باشد به آنها فشار نیآورند که حتماً 20 بگیرند.

8- بیماریهای خاص فرزندان وعدم توجه والدین به معالجه این بیماریها یکی از علل افت تحصیلی است.

9- نواقص در دستگاههای آموزش و آموزش و پرورش

10- شکستها وحوادث غیر منتظره مخصوصاًبرای دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان

11- کثرت اولاد در خانواده: چون والدین بخاطر تعدد فرزندان و مشکلات فراوان نمی توانند به مشکل همه فرزندان خود برسند.

  • ۰
  • ۰

رسمیت یافتن خدمات بهداشت روانی در سطح مدارس نه تنها از نظر پیشگیری، بلکه با هدف تندرستی و شادکامی کودکان و نوجوانان می تواند نقش موثری در تحقق هدف های تربیتی و در نهایت اعتلای سلامت جامعه داشته باشد.

از میان خدمات بهداشت روانی آن چه در سطح مدارس اهمیت بیشتری پیدا می کند سطح نخست مداخله های روانشناسی است. این نوع مداخله شامل آموزش های روانشناسی برای دانش آموزان، معلمان و والدین است.

آموزش های روانشناسی دانش آموزان شامل آموزش خود آگاهی و خود شناختی، کسب مفهوم خود مثبت و احساس ارزشمندی و عزت نفس، راهبردی های خویشتن داری و تحمل ناکامی، مهارت های اجتماعی و برقراری روابط انسانی، راهبردی های رویارویی کار آمد و فعال در برابر رویدادهای فشارزای روانی، ابراز وجود، مهارت های خود راهبری و خود تنظیمی، راهبرد های حل مساله، آموزش مسئولیت پذیری شخصی و اجتماعی، آموزش شناخت اجتماعی و قضاوت اخلاقی و آموزش افکار و باورهای منطقی است.

آموزش های روان شناختی والدین شامل آموزش مراحل تحول جسمانی، حرکتی – شناختی، اجتماعی، عاطفی، زبانی و اخلاقی کودکان و نوجوانان، آموزش افکار و باورهای منطقی، آموزش سبک های فرزند پروری، آشنایی با مشکلات رفتاری، عاطفی و یادگیری کودکان، آموزشهای تغییر و اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان است.

  • ۰
  • ۰

اصولا مسایل نگران کننده این دروه به این تغییرات و تحولات بستگی ندارد بلکه تابعی از درک نادرست والدین و یا حتی خود نوجوان از تغییرات رشدی خود است.
مهمترین ویژگیهای رشد در این دوران به این ترتیب است:
یکی از مهم ترین تغییرات این دوره بلوغ است در این دوره رشد سریع جسمانی و رسش جنسی به دوره کودکی پایان می دهد و نوجوان را به بزرگسالی نزدیک می کند. هورمون های مردانه (تسترون) و زنانه (استروژن و پروژسترون) از این سن بیش از پیش ترشح می شود.
عواملی در بلوغ فرد که معمولا از 8 تا 14 سالگی است(در هر دو جنس) تاثیر دارد که می توان به این موارد اشاره کرد:
الف) جنس: بلوغ در دختران یک تا دو سال زودتر است.
ب) وراثت: فردی ممکن است رسش زودتر جنسی را از پدر و مادر ش به ارث ببرد.
ج) عامل جفرافیایی: مثلا مطالعات نشان داده بلژیکی ها زودتر از لهستانی ها بالغ می شوند.
د) روابط عاطفی: که هر چه گرم تر باشد بلوغ دیرتر اتفاق می افتد.
ه) وضعیت تغذیه: که هر چه بهتر باشدیک تا دو سال، بلوغ زودتر اتفاق می افتد و...

  • ۰
  • ۰

پس از بدست آوردن اطلاعات در مورد مفهوم روان شناسی سلامت، ممکن است این سؤال به ذهن شما خطور کند که چگونه می توانیم از بروز اختلالات روانی جلوگیری کنیم و یا در صورت بروز اختلال روانی اثرات آن را به حداقل برسانیم تا میزان آسیب آن را بر فرد و جامعه کاهش دهیم.
اگر بهترین دفاع، تهاجم خوب است. بنابراین ارتقای سلامت نیز بهترین شکل بهداشت روانی به شمار می آید. سازمان جهانی بهداشت، بهداشت روانی را چنین تعریف می کند «فرآیند تواناسازی مردم برای بهبود افزایش تسلط بر سلامتشان». دیگر متخصصان بهداشت، بهداشت روانی را به این صورت تعریف کرده اند، علم و هنر کمک به مردم برای تغییر شیوه ی زندگیشان به منظور رسیدن به کمال مطلوب سلامتی» عنصر اساسی در هر تعریفی که از بهداشت روانی ارائه می شود، مفهوم پیشگیری است. که با مفهوم آن آشنا می شویم.

  • ۰
  • ۰

رویکرد دیگر در آراء جورج زیمل قابل بازشناسی است. ردپای این بحث زیمل را می توان در مفهوم او از «بده بستان» یا «داد و ستد» یافت، مبنای «بده بستان» هنجارها و قواعد رفتاری است که افراد برای سامان دادن به مناسبات بین فردی، مبادلات و تعاملات که برای بقای خود ضروری می دانند وضع می کنند. در این رویکرد مفهوم سرمایه اجتماعی به داد و ستد هایی که افراد در زندگی اجتماعی صورت می دهند تقلیل می یابد.

رویکرد دیگر مباحثی است که با امیل دورکیم آغاز و پس از او با تالکوت پارسنز پیگیری می شود. این اندیشمندان مفهوم سرمایه اجتماعی را بر مبنای تعهداتی که مبنای آنها، ارزشها و هنجارهای اجتماعی است، تعریف نمودند. همه روابط، تعاملات و همکاریها بنظر ایشان ریشه در هنجارها و ارزشهای جامعه دارند. چنین ارزشها و هنجارهایی افراد را فارغ از هر گونه دغدغه ای به ایفای نقش ها و اعمال خویش ترغیب می کند.

از جریانات فکری دیگر که به طرح مفهوم«سرمایه اجتماعی» پرداخته است می توان از ماکس وبر نام برد، مباحثی که وبر مطرح می کند مفاهیمی است که به اعتماد معطوف است. این سوال که اعتماد در متن اجتماعی رسمی و غیر رسمی چگونه ساخته می شود و در یک متن اجتماعی چه ملازماتی برای افراد به همراه دارد. در مفهوم سازی سرمایه اجتماعی موثر بوده است.این اعتماد قرار دادی است به سوی خطرپذیری و به نوعی سود متقابل را برای مشارکت کنندگان در بردارد [فوکویاما،1379: 35]

  • ۰
  • ۰

1- با وضو بودن و مداومت بر آن به خصوص در کرسی تدریس.

2- با قرآن مأنوس بودن، به نحوی که هر شب 20 دقیقه قبل از اینکه به بستر خواب برود قرآن می خواند.

3- متعبد بودن و تقید داشتن به فرایض دینی.

4- احترام به استاد.

5- فروتنی و تواضع داشتن در اوج موقعیت های علمی و اجتماعی خود.

6- توجه به شاگردان و احترام به آنان.

7- ­­­­داشتن رابطه صمیمی و معنوی با شاگردان.

8- تشویق کردن در جهت شکوفا سازی استعداد شاگردان.

9- خوش روئی و سادگی و بی پیرایگی.

10- بخل نورزیدن در ترویج تعالیم به طوری که گاهی جزوات خطی خود را در اختیار شاگردان می گذاشت، در حالی که این جزوات و نوشتها از پژوهش های ناب و جدید ایشان بود.

11- مبارزه با انحرافات بدون هیچ ملاحظاتی.

12- داشتن انصاف در حوزه تعلیم و تربیت و اصلاح اشتباهات خود در مواردی که احیاناً پیش می آمد.

13- مشورت با شاگردان و رازداری کامل وتحفظ شخصیت آنان و دهها ویژگی اخلاقی دیگر و مهارت های تعلیم و تربیتی که از حوصله این مقال خارج است.

  • ۰
  • ۰

1- حفظ سلامت و صفای روانی کودک؛

2- حفظ تصویری مثبت از والدین در ذهن کودک و دوام پیوند دوستی میان آنان؛

3- برطرف شدن اختلاف میان والدین در اسرع وقت پس از بازگشت آرامش به آنان و رسیدن به راه‌حلی مطلوب؛ زیرا پرهیز از آگاه شدن فرزندان از بحث و مشاجره سبب می‌شود تا والدین وادار شوند هنگام بحث با آرامش سخن بگویند و مشاجره از نگاه فرزندان پنهان بماند.

والدین باید پیش از تولّد فرزندان، این واقعیت را درک کنند. چنانچه در مواردی از این اصل سرپیچی کرده‌اند، از گذشته پند بگیرند و در ادامه زندگی زناشویی رفتارشان را تغییر دهند و خداترسی را در ادای حقوق خویش، همسر و فرزندان در نظر بگیرند. والدین در حقیقت با سرپیچی از این واقعیت، سلامت اعصاب و جسم فرزندان خویش را به خطر می‌اندازند و فضای زندگی زناشویی را مکدّر می‌کنند.

والدین نباید هنگام روی دادن یک اشتباه، یکدیگر را در حضور فرزندان سرزنش کنند؛ زیرا انسان به‌طور غریزی از مظلوم و ناتوان حمایت می‌کند. فرزندان نیز در چنین مواقعی، جانب کسی را می‌گیرند که او را مظلوم می‌پندارند.

  • ۰
  • ۰

از حدود نیم قرن پیش، یعنی اوایل قرن 20، رشد آمار ارتکاب جرم و جنایت توسط نوجوانان و جوانان در کشورهای بزرگ صنعتی توجه کارشناسان امور اجتماعی را به معضل جهانی بزهکاری نوجوانان و جوانان معطوف کرد.از آن زمان در اغلب کشورهای جهان، بسیاری از محققان، روانپزشکان، جامعه شناسان، جرم شناسان و متخصصان تعلیم وتربیت به منظور یافتن راه حلی برای جلوگیری یا حداقل کاهش بروز جرایم در میان قشرهای اجتماعی، تلاش می نمایند. جرم شناسان می گویند: هر عاملی که مانع رشد سالم نوجوان از نظر جسمانی و عاطفی شود، ممکن است سبب ایجاد یک طرح و الگوی اختلالهای عاطفی نیز بشود که همان ریشه رفتارهای ضد اجتماعی یا مجرمانه است. «بزهکاری نوجوانان» دربرگیرنده هر عمل مجرمانه ای است که از طرف یک نوجوان علیه اشخاص واموال انجام می شود.
بعضی از صاحبنظران عقیده دارند، چون کودکان و نوجوانان که حس تقلید بسیار قوی دارند، با مشاهده فیلمهای مختلف سینمایی و تلویزیونی که اغلب با چاشنی جنایت و خشونت همراه است، به تقلید از قهرمانان این گونه فیلمها، رفتارها و اعمال ضد اجتماعی و یا جامعه ستیزانه مرتکب می شوند، گسترش روزافزون اعمال ضد اجتماعی و ناهنجاریهای رفتاری ناشی از توسعه و پیشرفت وسایل ارتباط جمعی، بخصوص سینما و تلویزیون و اخیراً نیز ماهواره است.سرانجام جمعی دیگر از اندیشمندان معاصر، افزایش بزهکاری را در جوامع کنونی ناشی از اعتقادات ضعیف مذهبی دانسته و چنین استدلال می کنند که بر اثر فرو ریختن اعتقادات و ضعف اخلاقیات در میان بخشهایی از مردم بویژه در جوامع شهرنشین، «وجدان» که پلیس باطنی هر یک از افراد بشری است دچار ضعف گشته و نمی تواند وظیفه اساسی خود را که پاسداری از نیکی ها و پیشگیری از بدیهاست به نحو کامل و شایسته ای به انجام برساند. این اهمال و قصور وجدان، نتیجه اش ارتکاب اعمال ممنوع مذهبی و قانونی توسط این گروه است.