پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

۱۳ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هدف های رفتاری ریاضیات پایه اول ابتدایی

در کتاب ریاضیات سال اول ابتدایی 16 عنوان یا (هدف کلی) به دانش آموزان آموزش داده می شود .از هریک از این عناوین تعدادی هدف فرعی یا اهداف رفتاری استنباط می شود که لازم است دانش آموزان در  پایان فرایند تدریس هر یک از عناوین و موضوعات اصلی و انجام تمرین های مربوط به این اهداف نایل شده باشند . البته ممکن است آموزگاران محترم به غیر از هدف های رفتاری ذکر شده  هدف های دیگری را نیز از عناوین درس ها و حتی تصاویر اخراج کنند یا هدفهای آموزشی ارائه شده را بسط داده و اهداف دیگری را بر اساس محتوای کتاب تدوین شده توسط خودشان  پرسش هایی را برای ارزشیابی از آموخته های فراگیران طراحی نمایند.

  • ۰
  • ۰

یکی از شایع ترین مشکلات کودکان به خصوص در شهر های بزرگ اضافه شدن بی رویه وزن آنهاست. امروزه این موضوع حتی در خانواده هایی که چاقی در آنها ارثی نیست نیز به وجود آمده است.با شیوع این مشکل، مادر و پدر ها به فکر راه حلی برای درمان این بیماری هستند، در این مطلب به بررسی راه حل های درمان چاقی می پردازیم.

بیشتر والدین دوست دارند کودکشان چاق و به قول معروف «تپل مپل» باشد؛ این در حالی است که پزشکان درباره خطرهای چاقی کودکان هشدار می دهند و می گویند احتمال اینکه این قبیل کودکان در بزرگسالی مجبور شوند با عوارض ریز و درشت چاقی دست و پنجه نرم کنند، بیشتر از دیگران است.

  • ۰
  • ۰

یکی از جنبه های تشخص طلبی کودک، نافرمانی و سرکشی او است که این مسأله، یک امر طبیعی در رشد کودک است و به مرور زمان، در اثر رشد شناختی و ایجاد روابط اجتماعی با دیگران از بین می رود. برای برخورد با نافرمانی کودک، باید با وی برخورد منطقی داشت. یکی دیگر از جنبه های تشخص طلبی، لجبازی است. والدین در این مورد، (در دوره پیش دبستانی) نباید به صورت محض تسلیم شوند و یا اینکه کار وی را سرکوب نمایند، بلکه باید بین این دو رفتار او تعادل برقرار نمایند. یکی دیگر از جنبه های شخصیت کودک پیش دبستانی، زیاده طلبی است. برای مقابله با این مسأله، باید در برابر زیاده طلبی کودک مقاومت کرد، یعنی به راحتی نباید همه چیز در اختیار او گذاشته شود.
اجتماع پذیری یکی دیگر از جنبه های شخصیت کودک است که از طریق آن، کودک خود را با باورها، ارزشها و هنجارهای جامعه هماهنگ می کند، وظیفه والدین در این زمینه یاددهی راه و رسم زندگی با دیگران به کودک است. مهمترین جنبه تربیتی در پرورش شخصیت کودک، ایجاد خود کنترلی و خود نظم دهی در اوست. در اینجا، دو مفهوم انضباط درونی و انضباط بیرونی، در برابر هم قرار می گیرند. در حقیقت، مربیان انضباط بیرونی را به کودک تحمیل می کنند، در صورتی که کودک باید انضباط درونی و خود کنترلی را یاد بگیرد. در تربیت شخصیت کودک، باید حالت بینابینی و توازن را در رفتار او ایجاد کرد. والدین نباید در برابر خواسته های کودک تسلیم شوند یا اینکه او را سرکوب نمایند، بلکه باید به نیازهایش توجه کنند، و نسبت به وی، محبت کافی و بی قید و شرط داشته باشند.

  • ۰
  • ۰

آرون تمکین بک در 18 ژولای 1921 در پراویدنس رودآیلند (providence Rhode Island) به دنیا آمد. در سال 1942 مدرک لیسانس خود را از دانشگاه براون (Brown university) با شعار (In God We Hop) دریافت کرد. و سپس در سال 1946 از دانشگاه ییل (University Yal) با شعار (Light and truth) واقع در(New Haven Connecticut State) شهر نیوهیون؛ ایالت کنتیکت، موفق به دریافت دکترای روانپزشکی شد. اما بدلیل ماهیت اسرار آمیز روانکاوی از کار در رشته ی روان پزشکی دست کشید. زمانی که من برای اولین بار شروع به درمان بیماران با استفاده از مجموعه روشهایی کردم که بعدها «شناخت درمانی»-cognitive Therapy- نام گرفتند، هیچ تصوری از اینکه این روش که بطور جدی از روش روانکاوانه ی من فاصله گرفته بود، مرا به کجا خواهد برد نداشتم.من با توجه به مشاهدات بالینی ام و نیز بر اساس برخی مطالعات و آزمایش های نظام دار، این نظریه را بیان کرده ام که هسته ی اختلالات بالینی نظیر افسردگی و اضطراب، اختلال در تفکر است.(شناخت درمانی؛ مبانی و فراتر از آن، دکتر جودیت س.بک، آرون تی بک)

  • ۰
  • ۰

زمان تشخیص ADHD:

ADHD اغلب در سن 6تا12 سال تشخیص داده می شود، اگر چه در سنین پایین تری (درحدود3 سالگی) شروع شده اند. در سنین 6تا12 سالگی تشخیص به دلیل اینکه نشانه های ADHD در مدرسه بارزتر هستند، راحت تر است. اما در کودکان کمتراز 6 سال به دلیل اینکه نشانه های می توانند به طور دوره ای درطول رشد طبیعی نیز رخ دهند، مشکل است.

تشخیص ADHD براساس آزمایشات پزشکی مانند اسکن مغزی و... وبراساس ملاکهای تشخیصی انجمن روان پزشکی آمریکا (APA) و همچنین براساس مشاهدات رفتاری کودک توسط والدین، معلمین مدرسه وسایر کسانی که به طور مرتب با کودک در تماس هستند، انجام می گیرد.

  • ۰
  • ۰

مباحثی از روان شناسی که اختصاصاً به عزت نفس می پردازد و آن را به عنوان یک متغیر با نفوذ و با اهمیت عنوان می نماید, تئوری شخصیتی است که آدلر ارائه نموده است. آدلر اگر چه کاربرد عزت نفس را در درمان و بسط و توضیح تئوری اش بکار می گیرد اما به وضوح, اهمیت عزت نفس را دریافت نموده است (اسمیت, 1987, ص 32). آدلر مکتب خود را "روان شناسی فردی" نامید و نخستین کسی بود که جنبه اجتماعی بودن آدمی را بیان کرد وی در کتاب اصول تجربی و نظری روان شناسی فردی خود, بر اعمال و رفتار آدمی که زاییده کششهای اجتماعی است تاکید می نماید, روان شناسی آدلری تاکید می کند که تعارض از درون شخصیت سرچشمه نمی گیرد بلکه بین شخصیت و جهان اجتماغی فرد است (منصور, 1379, ص 11). نکات بارز نظریات آدلر و کمک های وی در چند مورد خلاصه می شود: یکی از کمک های معنوی آدلر به روان شناسی مفهومی است که او از عفده حقارت بدست داده است.

  • ۰
  • ۰

"تدریس فرایند پیچیده وازقبل برنامه ریزی شده ای است که توسط معلم در کلاس اجراء می شود وهدف عمده اش ایجاد درگیری وتعامل عینی وذهنی یادگیرنده بامطالب یادگرفتنی می باشد."

از نظر کومیز عوامل درون مدرسه ای موثردرتدریس عبارتند از:

1- اهداف آموزش 2- برنامه های درسی 3- معلمان 4- روش های تدریس 5- تکنولوژی آموزشی

یادگیری دانش آموزان درمدارس به عوامل بسیار زیادی ازجمله:

"سوابق خانوادگی –انگیزه دانش آموزان از تحصیل - برنامه ریزی درسی – زمان اختصاص یافته به آموزش وتمرین – توانایی دبیران دراداره کلاس –موقعیت وتحصیلات دبیران ورفتار انان درکلاس بستگی دارد"

از جمله عواملی که می تواند در بهبود کیفیت تدریس موثر واقع شود عبارتند از:

1-شناخت دانش آموزان وصمیمی بودن با آنها(سوابق خانوادگی،شخصیتی،بیماری،ذهنی و...)

  • ۰
  • ۰

پدیده زبان در جوامع انسانی به دو صورت گفتاری (صحبت کردن و گوش دادن) و نوشتاری (خواندن و نوشتن) در امر ارتباط و ارسال یا دریافت پیام و ایفای دیگر نقش های زبان به کار گرفته می شود. این چهار رکن زبان را مهارتهای زبانی می نامیم. مشکل ترین مهارت در میان مهارتهای یادگیری زبان، مهارت نوشتن و خواندن می باشد، که مورد توجه چندانی در رشته آموزش زبان قرار نگرفته است.

  • ۰
  • ۰

مقدمه

شناخت گرایی (Cognitiveism)

تاکید "رویکرد شناختی" معمولا، بر ادراک (Perception)، تصمیم گیری (Decision making)، پردازش اطلاعات و... است این نظریه‌ها در مخالفت با "تداعی گرایی افراطی" بوجود آمدند. در واقع این نظریه‌ها به جنبه‌هایی از فرآیند یادگیری توجه کردند که در نظریه‌های تداعی گرا کنار گذاشته و حتی مردود اعلام شده بود. از نظریه پردازان این حوزه می‌توان با نظریه‌های (Gestalt)، پردازش اطلاعات و... اشاره کرد.

  • ۰
  • ۰

هدف از آموزش ریاضی در دبستان علاوه بر آموزش مفاهیم ریاضی و محاسبات مورد نیاز روزمره، پرورش توانایی‌های ذهنی دانش‌آموز و ایجاد نظم فکری در وی است تا بتواند مفاهیم را یاد بگیرد و قواعد را کشف نماید و در حد اعتدال به سوی اندیشیدن هدایت شود و بتواند آنچه را فراگرفته است در حل مسائل پیرامونش به کار گیرد. بنابراین به هیچ وجه نباید دانش‌آموز را به حفظ کردن قواعد ریاضی، بدون درک آنها واداشت. در این راستا استفاده از روش‌ها و فنون تدریس مناسب و کاربرد وسایل آموزشی از اهمیت فراوانی برخوردار است. اما نباید عامل انگیزش و علاقه‌مندی دانش‌آموزان را به درس ریاضی فراموش کنیم، زیرا این مورد از عوامل مهم در امر آموزش است. به همین منظور باید دانش‌آموزان را با اهداف صحیح آموزشی هر درس آشنا نمود و در حل تمرین‌ها، آنان را تشویق کرد و با حوصله به سؤالات آنان پاسخ گفت تا با علاقه وبه صورت فعال در امر آموزش شرکت کنند و در نتیجه از امتحان و حل تمرین‌ها گریزان نباشند.